התחקיר הצה"לי: "לעשות שינויים בשטח"

    קובי פינקלר 14 Comment on התחקיר הצה"לי: "לעשות שינויים בשטח"

    מתחקיר צה"לי עולה כי האירוע החל כהתפרעות אלימה, אירוע שהן צה"ל והן הצד הפלסטינאי ידעו והתכוננו לכך | בצה"ל אומרים שהכוחות היו מוכנים ונערכו לכך כפי שהיה בעבר בצעדות השיבה אך האירוע יצא והוביל לשינוי פריסת הכוח |

    מהומות בגבול הרצועה צילום: פלאש 90
    9:08
    05.05.24
    מוטי הלפרין No Comments on עוד השבוע: הממשלה תפרסם את תזכיר חוק הגיוס הדרמטי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פרטים חדשים על תחקיר צה"ל באירוע מותו של בראל ז"ל. לדבריהם עולה כי יש מקום לעשות שינויים בשטח.

    בצה"ל ממשיכים בתחקור האירוע בו נהרג לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי הי"ד. לפי התחקיר, האירוע החל כהתפרעות אלימה, אירוע שהן צה"ל והן הצד הפלסטינאי ידעו והתכוננו לכך.

    בצה"ל אומרים שהכוחות היו מוכנים ונערכו לכך כפי שהיה בעבר בצעדות השיבה. בשלב מסוים החלו הפלסטינאים להתקדם לעבר הגדר ובשלב מסוים נורה ירי חי לעבר בראל שנפטר לאחר מכן מפצעיו.

    לפי תחקיר ביניים של האירוע, מתברר שהאירוע יוצא משליטה ומפקד החטיבה אל"מ ברונר, מחליט להפעיל את הכוחות בצורה שונה כולל פריסה רחבה וקרובה יותר לגדר.

    האירוע תוחקר כבר בימים הראשונים אחרי התקרית וחלק מהיישומים כבר בוצעו בשטח. התחקיר ימשך עד לסיומו המלא ולפי צה"ל יש מקום לעשות שינויים בשטח.

    בימים האחרונים הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מסקנות הביניים של תחקיר אירוע הפרת הסדר האלימה במהלכה נפל לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל. הלקחים והמסקנות שהוצגו בשלב זה, הם חלק מתהליך התחקור שהחל מיד לאחר האירוע ויימשך עד להשלמתו באופן יסודי, נוקב ומעמיק, כמצופה מכל תחקיר בצה״ל. צה"ל הציג הבוקר  את עיקרי התחקיר הראשוני למשפחה ולתקשורת.

    על פי ממצאי התחקיר, במוצאי השבת, 21 באוגוסט 2021, התפתחה התפרעות אלימה סמוך לגדר בצפון הרצועה, במהלכה מחבל ירה לעבר לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל ופצע אותו באורח אנוש. לאחר מספר ימים נקבע מותו בבית החולים "סורוקה".

    מהתחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים.

    עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.

    במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה".

    הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

    דובר צה"ל מסר: "צה״ל ממשיך בהערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה. צה"ל מוסיף להשתתף בצער המשפחה ולנחמה".

    עו״ד רן כהן רוכברגר, הפרקליט המלווה את משפחתו של בראל ז״ל מסר בתגובה לתחקיר: "לפני זמן קצר שמעה המשפחה את הסקירה של התחקיר שנערך בצה״ל מאת אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה והמח״ט הגזרתי. המשפחה הציגה שאלות קשות למפקדים – ולא קיבלה תשובות מספקות".

    "המשפחה בסערת רוחות גדולה – מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר. המשפחה לא מקבלת את התחקיר – לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו".

    "בראל ז״ל לא נפל בפעילות מבצעית בעזה במבצע מול מחבלים. הוא נפל במסגרת הפרת סדר – כשהיערכות מקדימה ראויה של המפקדים ופקודות מתאימות באירוע עצמו היו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה".



    14 תגובות

    מיין תגובות
    1. 14

      כמה שהעם הזה מטומטם זה לא יאמן… יורים בחייל שלנו ובמקום שכל החיילים שליד יפתחו באש לפזר את כל ההפגנה אומרים לי שההוראות בסדר… עצם זה שאין אישור לירות ללא הבחנה אחרי שירו בחייל שלנו זה בעיה בהוראות פתיחה באש!!!!!! לא צריך שום שינוי בשטח צריך לירות במרחק 300 מטר בכל מי שמתקרב לירות לירות לירות!! טיפשים

    2. 13

      כל המסרחים נלקחים לקרבי להיות בשר תותחים והאליטה נלקחת למקצועות טכנולוגיים אל תתגיסו אין ערך לחיים שלכם בעיני קציני צהל.. הם מעדיפים חייל פצוע והרוג כמו כל שבוע העיקר לא פלסטיני מת.. זו האמת מי שמתגייס פראייר!

      1. אל תאשים את זה על קציני צה”ל כי הם רוצים את טובתינו וטובתם של חיילי צה”ל!!!
        תאשים את זה על…לדוגמא:בנט וכל ’העוזרים' שלו

    3. 12

      כל פעם לוקחים עוד כמה מטרים אחורה ומתבצרים עוד ועוד מה ךא מובן פשוט תירו בהם 300 מטר מהגדר!!

    4. 11

      ואל תשלו את עצמכם לא משנה מה ניתן לערבים וכמה שנוותר הם ילחמו בנו "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה" כל עוד נשמתם באפם הם ילחמו בנו
      אם נלחם בהם ילחמו בנו אם ניתן להם ילחמו בנו אם לא נעשה כלום ילחמו בנו מסקנה רק להרוג אותם ולתת להם להגר לחו"ל!!

    5. 10

      ברגע שהערבים הגיעו לקיר הגדר (שזה כבר תקלה) היה צריך לזרוק עליהם רימונים!! אבל הקצינים פחדנים הפרקליטים רשעים ופחדנים בית המשפט הם החמאס בעצמם על זה שבכלל מעיזים לשפוט חייל שירה בערבי! והפוליטיקאים שבידם לשנות הכי רשעים כגון גנץ לפיד בנט וסער שאם יצתרפו לגוש הימין מיד יוכלו לשנות את החוק אבל לא אכפת להם שחיילים מתים העיקר 'אנא מלכא'

        1. אתה חולה קיצוני ומשובש..ובגלל שישראל מלאה בחולים אדישים כמוך רוצחים אותנו ועוד יכבשו אותנו בקרוב.. אני הייתי לוחם ומפקד קרבי אני יודע במדויק מה אני אומר הלוואי לך או לבן שלך יקרה כזה מקרה מוות חינם ואולי אולי אולי תקבל מעט דעת

    6. 9

      צה’’ל תופס כישלון אחרי כישלון סוף סוף הם תופסים שכוחי ועוצם ידי לא עשה לי את החיל הזה…

    7. 8

      אור צודק
      אבל לא במילים כאלה חריפות